St. Helens

Synopsis: Dramatization of the 1980 eruption of Mt. St. Helens. The movie begins with the volcano's awakening on March 20 and ends with its eruption on May 18, 1980.
Genre: Adventure, Drama
Director(s): Ernest Pintoff
Production: Davis Panzer
 
IMDB:
6.2
PG
Year:
1981
90 min
149 Views


1

ON SUNDAY, MAY 18, 1980 AT 8:32 A.M. PACIFIC DAYLIGHT TIME THE LARGEST EXPLOSION.

EVER RECORDED IN THE HISTORY OF THE UNITED STATED OCCURRED AT MOUNT ST. HELENS.

March 20.

{University of Washington Geophysical

.

Take it away!

Heads up.

- Hey, Colepatrick.

- What?

Where's Witherford, I got

some papers for him?

He just missed him, he

headed back to the inn.

That's it. Looking good.

Getting good. Uh-huh.

Ow! Damn! Ooo!

- Damn!

- Something's wrong with Orrin.

He must be high again the spacey fool.

Hey! Get out of their!

What's he doing?

Look out!

He shouldn't fly that thing.

Foolish bunch of ducks!

I'm gonna cut it loose!

- Look out below!

- Watch out!

- Who's that crazy fool.

- Jesus

Christ did you see that?

Let me at him!

Get him out of there!

What are you trying to do

you crazy son of a buck!

You nearly killed my men!

Aw, relax man.

- I'm gonna kick your

- you ain't gonna do nothing George,

so cool off.

C'mon George will get him later.

You all right? What the heck happened?

I don't know man except for a minute there

I was back at Nam pissing in my pants.

What you talking about?

Something hit me four maybe five times.

Take a look for yourself.

Incoming from nowhere.

It looks like quail.

Quail?

There's not a man alive who doesn't

wanna keep it just that way

but most folks take no pride in

what they done up through the day

while others find the reason,

there's the effort that they made

and maybe that's why

leaving ain't so hard.

You can't win if you

don't play the game

and nobody hears you talking

when you don't have nothing to say

sometimes losing ain't losing after all

sometimes the climb is worth the fall

I just don't believe it.

Morning Harry.

C'mon Howard.

This guy is gonna scare

every fish out of the lake.

Just likes to play with

his horn that's all.

What the hell does he know.

I had a 14 pounder on the end of my line.

All that noise you made, drove him off.

Why didn't you just drive your damn

jeep out the middle of the lake.

- I'm sorry Harry

- yeah yeah yeah.

Did you come up here to

shoot some tourist Wayne?

I know where there's a couple that

would dress out to around $200 apiece.

You know those tourist Harry. Can't

live with them, can't live without them.

Bullshit, I can live without them.

Wayne, look at those tin caner's out there.

They got more damn equipment

than you ever seen in your life.

They got big gaffing hooks.

They're gonna stab the basters with that.

Hey!

Don't piss in my late!

Jesus.

I don't know what the world is coming to.

Next thing you know they'll be using radar.

We need some music,

and a drink.

Maybe Captain Tripper could use a shot too.

One for me.

You know Otis Kaylor that black

kid who went out to Vietnam

fly's helicopters for Whitaker sometimes.

Oh yeah, Otis.

The local hero.

Nice fellow.

Got a magic touch with machines.

He sure cured my old caddy more than once.

Well he was pulling a log this

morning over by Dog Creek

and a bunch of quail bashed in to him.

Damn near knocked him out the sky.

Sure, quail don't give a sh*t

for hero's and helicopters.

He's up around 2-250 feet.

Kinda high for quail.

That's what I was thinking.

Maybe he was wrong.

Uh-uh. No sir I was there, I saw it.

Well, if it did happen...

I'm not saying it did

seeing as I wasn't there.

But if it did...

It was most likely

deodorants that caused it.

You want to run that by me again Harry?

Did you say deodorants?

Wayne, don't you keep up

with science or nothing?

You outta take the Readers

Digest like I do.

There was an article in

there a while back...

Explaining how them spray thing...

You know... that you

fire at your armpits

got some sort of sh*t in them

that goes way up in the ion...

ions... something or other.

Heats up the atmosphere.

To much sun gets in.

Throws everything out of kilter.

Yeah, the aerosol can.

You think that's what it is huh?

No doubt about it. Some

of them killer rays

from the sun got in there,

drove the quail crazy.

Put that in your report.

Its the 20th century

Wayne, you got to think up

some new ideas

to explain the mess thing are in.

Well, I'm going fishing.

fraid' the quail.

Leave daddy alone.

I want 3 eggs.

Hay Jane!

Take a look at this!

I never seen anything like that in my life.

Look at um.

Look at all the fish.

Today marks the 139th day of captivity

for the 53 American hostages

and signals out of Iran suggest that their

is little hope for their immediate release.

Mount Saint Helens, located

in southwest Washington

only 45 Miles northeast of

the Portland-Vancouver area.

May be sending out signals of her own

after 123 years of inactivity.

Earthquakes have been

increasing in the area

since yesterday when the

mountain was rocked by a

quake registering 4.1 on the richter scale.

The U.S. Geological Survey in

Boulder Colorado announced today

that one of its scientist, David Jackson

has been sent to the

Saint Helens area to

investigate the continuing

seismic activity.

{March 24

.

Are you David Jackson?

She's as beautiful as her sister.

What are you talking about... sister?

Mount Fuji.

Uh? How old are you?

I get it... you were

expecting someone older with

gray hair, glasses, a pipe.

Not exactly but I'd though you be more...

Listen I don't know what your schedule

is sheriff but I got a lot of work to do.

Do you think we'll be able

to get my gear into your rig?

Yeah, I think we can handel that.

What the hell you talking about?

Ever use a dog whistle?

Yeah, when I was a kid, I

sent away for one onetime.

Well it's like that.

Any earthquake or volcanic

activity is always preceded

by a change in the earth's

electromagnetic field.

The animals feel this change

and they become disoriented.

That's why the quail were flying so high.

It's all interconnected...

mountains, men, volcanoes everything.

Well you know there's a legend

here that a long time ago

two indians got into a fight over a squaw.

Got to throwing rock and fire

across the Columbia River.

Well the gods got tired of that and

changed the indians into mountains.

One of the warriors into Mount Hood...

The other one into Mount Adams...

Well the squaw, she became

Mount Saint Helens.

I like that.

So whats your guess about

this mount of ours, Jackson

I don't have one.

But if she goes... I want to be there.

Hell sheriff relax.

Volcano's are like people every

now and then they have to burp.

Relieve the pressure.

They burp.

.

Come on.

Lets get on the right frequency.

Got it. Every print a masterpiece.

Jackson your brilliant.

Nobody hears you talking

when you don't have nothing to say

sometimes losing ain't losing after all

sometimes the climb is worth the fall

sometimes losing ain't losing after all

sometimes the climb is worth the fall

Shawn been watching him a long time.

Okay, this guy goes duck hunting, right

and he brings the ducks over to his wife...

Sheriff do you mind if I sit down.

Rate this script:0.0 / 0 votes

Peter Bellwood

Peter Stafford Bellwood (born Leicester, England, 1943) is Emeritus Professor of Archaeology at the School of Archaeology and Anthropology of the Australian National University (ANU) in Canberra. He received his PhD from King's College in Cambridge in 1980. His areas of specialization include the prehistory of Southeast Asia and the Pacific from archaeological, linguistic and biological perspectives; origins of agriculture and resulting cultural, linguistic and biological developments (worldwide); interdisciplinary connections between archaeology, linguistics and human biology. He is currently involved in archaeological fieldwork projects in the Philippines and Vietnam.Professor Bellwood is the Secretary-General of the Indo-Pacific Prehistory Association and editor of the Bulletin of the Indo-Pacific Prehistory Association, a member of the following editorial boards: Asian Perspectives; Journal of Archaeological Method and Theory; Journal of Austronesian Studies; Journal of World Prehistory; Review of Archaeology; Sarawak Museum Journal. He is a fellow of the Australian Academy of the Humanities, a corresponding fellow of the British Academy, and an honorary fellow of the Associazione Internationale di Studi sul Mediterraneo e l'Oriente.. He aims to understand the movement of individuals of the past, rather than using a very narrow approach, which solely relies on material culture and crops. Bellwood was involved with a fieldwork project in the northern Moluccas islands of eastern Indonesia, involving joint research with Indonesian scholars and Geoffrey Irwin of Auckland University. Their work yielded cave sequences covering the past 35,000 years, with very clear signals of an Austronesian presence commencing after 4000 BP.Bellwood conducted the ARC Discovery project from 2014 to 2017 in which they focused on the migration of humans with regards to the Asia Neolithic time period. Professor Bellwood is now recently retired but he is still open to advise anyone anxious to do research in the East and Southeast Asia Neolithic especially relating to the migration of humans which is what he focuses on. more…

All Peter Bellwood scripts | Peter Bellwood Scripts

0 fans

Submitted on August 05, 2018

Discuss this script with the community:

0 Comments

    Translation

    Translate and read this script in other languages:

    Select another language:

    • - Select -
    • 简体中文 (Chinese - Simplified)
    • 繁體中文 (Chinese - Traditional)
    • Español (Spanish)
    • Esperanto (Esperanto)
    • 日本語 (Japanese)
    • Português (Portuguese)
    • Deutsch (German)
    • العربية (Arabic)
    • Français (French)
    • Русский (Russian)
    • ಕನ್ನಡ (Kannada)
    • 한국어 (Korean)
    • עברית (Hebrew)
    • Gaeilge (Irish)
    • Українська (Ukrainian)
    • اردو (Urdu)
    • Magyar (Hungarian)
    • मानक हिन्दी (Hindi)
    • Indonesia (Indonesian)
    • Italiano (Italian)
    • தமிழ் (Tamil)
    • Türkçe (Turkish)
    • తెలుగు (Telugu)
    • ภาษาไทย (Thai)
    • Tiếng Việt (Vietnamese)
    • Čeština (Czech)
    • Polski (Polish)
    • Bahasa Indonesia (Indonesian)
    • Românește (Romanian)
    • Nederlands (Dutch)
    • Ελληνικά (Greek)
    • Latinum (Latin)
    • Svenska (Swedish)
    • Dansk (Danish)
    • Suomi (Finnish)
    • فارسی (Persian)
    • ייִדיש (Yiddish)
    • հայերեն (Armenian)
    • Norsk (Norwegian)
    • English (English)

    Citation

    Use the citation below to add this screenplay to your bibliography:

    Style:MLAChicagoAPA

    "St. Helens" Scripts.com. STANDS4 LLC, 2024. Web. 18 Jul 2024. <https://www.scripts.com/script/st._helens_18719>.

    We need you!

    Help us build the largest writers community and scripts collection on the web!

    Browse Scripts.com

    The Studio:

    ScreenWriting Tool

    Write your screenplay and focus on the story with many helpful features.


    Quiz

    Are you a screenwriting master?

    »
    What is the primary purpose of the inciting incident in a screenplay?
    A To introduce the main characte
    B To provide background information
    C To set the story in motion and disrupt the protagonist's life
    D To establish the setting